Přejít na hlavní navigaci

Výchova odolnosti

(Jak pravidla, hranice a disciplína formují psychiku dítěte i klima třídy)

Lektorky: Mgr. Barbora Bačíková, Mgr. Bc. Jitka Kaplanová, Ph.D.


Anotace: Zatímco některé způsoby výchovy posilují odolnost, motivaci a schopnost zvládat tlak i nejistotu, jiné – byť vedené dobrou snahou – mohou u dětí i žáků vytvářet pasivitu, úzkosti nebo vnitřní zmatek. Tento workshop nabízí možnost podívat se na to, jak náš přístup k pravidlům, hranicím a chybám ovlivňuje psychické nastavení dětí i dospělých.

Společně budeme zkoumat:

  • jaký vliv mají různé výchovné styly (včetně školního přístupu) na vnímání neúspěchu, zátěže a odpovědnosti;
  • proč pevné a srozumitelně komunikované hranice posilují psychickou odolnost, a nikoliv autoritu;
  •  jaká „disciplína“ skutečně učí děti zdravému zvládání chyb a tlaku, a která naopak podporuje závislost, vzdor nebo selhání sebeovládání.

Účastníci si odnesou konkrétní nástroje, jak:

  • pracovat se svými reakcemi v krizových situacích,
  • stanovovat bezpečné a funkční limity ve třídě i doma,
  • rozvíjet u dětí vnitřní motivaci, odpovědnost a schopnost učit se z chyb.

Délka workshopu: 2 až 4 hodiny

Cíl workshopu: Účastníci si uvědomí, jak jejich způsob komunikace, nastavování hranic a vedení dětí ovlivňuje:

  • schopnost žáků vyrovnat se s nezdarem a zátěží, 
  • jejich vnitřní motivaci a zdravé sebevědomí,
  • míru vnímaného bezpečí, která je klíčová pro odolnost.

Workshop nabídne konkrétní metody, jak vytvořit prostředí (doma i ve škole), které odolnost posiluje.