Charakter chápeme jako celistvý soubor potencialit, rysů či dispozic, které utvářejí morální povahu člověka.
Výchova charakteru usiluje o pozitivní rozvoj tohoto potenciálu. Slovy J. A. Komenského: „znát dobré, chtít dobré, konat dobré, a to i když se nikdo nedívá“.
Výchova charakteru zahrnuje všechny explicitní i implicitní výchovné aktivity, které napomáhají rozvoji kognitivních, afektivních i konativních kompetencí jedince nebo ctností (slovy Aristotelovými).
Proč na charakteru záleží?
Výchova charakteru vychází z celostního pojetí člověka a společnosti. Společnosti jako celku se nebude dobře dařit bez dobrých, tj. charakterních jedinců.
Proto společnost, která prospívá, výchovně pečuje o morální charakter svých členů. Péče o charakter vychovávaného je právě tak důležitá jako péče o charakter vychovatele.
Charakterová výchova se odehrává především v rodině, sekundárně v širší komunitě a kultuře, včetně školy, a probíhá po celý život.
Ve škole se výchova charakteru uskutečňuje napříč všemi předměty (i když někde je posílena samostatným předmětem typu etická výchova). Pedagog, ať vyučuje cokoliv, vždy také působí na charakter dítěte.
Otázka tedy nezní "zda" je v edukačním procesu charakter formován, ale "jak" – dělá to rodič, pedagog nebo škola promyšleně, cíleně, organizovaně, nebo nevědomě, reaktivně a nahodile?
Cílem Centra rozvoje charakteru je fenomén charakterového formování tematizovat, studovat a kultivovat. Nejde pouze o rozvíjení individuálního charakteru dětí, žáků a studentů, ale o vytváření institučních, sociálních a kulturních podmínek, které budou prospívat rozvoji lidského potenciálu ve své celistvosti.
Činnost CERC stojí v současné době na 4 pilířích činnosti
Akademie Charakteru – Roční kurz pro akademické pracovníky připravující budoucí učitele. Spojuje teoretické základy, praktické dovednosti (hospitace, výuka, konzultace) a sebereflexi. Program vzniká ve spolupráci s českými i zahraničními institucemi. (odkaz)
Kurzy, workshopy a přednášky – Tým zkušených lektorů pod vedením profesora Jana Hábla pořádá víkendové kurzy v Broumově, odborné workshopy pro učitele a přednášky na téma „Na charakteru záleží“.
Škola s charakterem – Pokud škola projeví zájem o výchovu charakteru, CERC nabízí dlouhodobou spolupráci včetně konzultací, supervizí, metodického vedení a návštěv lektorů, kteří pomáhají integrovat tento přístup do každodenního života na škole.
Popularizační činnost – PR a advokační komunikace, připravovaný podcast s rozhovory s odborníky, pravidelné konference propojující výzkum, praxi a vzdělávací aktéry.
Výzkumná činnost – Zaměření na studium a rozvoj metod výchovy charakteru v rámci aktuálních grantových projektů.
.png)
Učitel má vliv na charakter žáků
Rozhovor s Janem Háblem pro EDUin - Informační centrum pro vzdělávání, 26.7.2022
.png)
Učebnice Můj charakter a aktivizační videa
Interaktivní učebnice a aktivizační videa pro střední školy.

Komenského metoda výchovy k dobru
Na charakteru záleží: Komenského unikátní metoda výchovy k dobru. Oslava 430. výročí narození Jana Amose Komenského.

Souhrn z knihy Na charakteru záleží
Na charakteru záleží. Problém učitelnosti Jan Hábl

Jan Hábl: Vzdělání, které má budoucnost
VIDEO: Komenský důkladně promýšlel otázky jako: Co je cílem vzdělání? Co je obsahem? Jakou metodou vzhledem k povaze člověka? Proč vlastně potřebujeme jakékoliv vzdělávání? Málo kdo to v dějinách promyslel tak důkladně.

Jan Hábl: Člověk „dobrý“ a/nebo „zlý“? Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou
STUDIE: Cílem této studie je ukázat implikace antropologického předporozumění lidské povahy pro etické vychovatelství

DVTV: Komenského opěvujeme, ale...
VIDEO: rozhovor s Janem Háblem v DVTV