Přejít na hlavní navigaci

Umění jako nástroj rozvoje charakteru ve školní třídě

Lektorka: Mgr. Barbora Bačíková

 


Anotace: Každé setkání s uměním – ať už výtvarným dílem, literaturou, hudbou či filmem – může být příležitostí k rozvoji žákovy pozornosti, vnímavosti a charakteru. Tento workshop nabízí pedagogům konkrétní nástroje a inspiraci, jak využít umění ve výuce k podpoře ctností, jako jsou vděčnost, odvaha, soucit či rozvážnost. Účastníci se seznámí se základy výchovy charakteru, s principy interpretace uměleckých děl ve školním prostředí a možností kombinace těchto dvou přístupů nejen v hodinách literatury a výtvarné či hudební výchovy.

Délka workhopu: 90 minut – 3 hodiny

Ideální počet účastníků: 20

Společně budeme přemýšlet nad tím:

  • Co je charakter a jak se dá rozvíjet ve školním prostředí
  • Jak se charakter formuje skrze návyky a pozornost
  • Jak ve školní třídě kultivovat pozornost a práci s tichem
  • Jak vést žáky ke kontemplaci umění namísto jeho prosté konzumace

Vyzkoušíme si:

  • Praktickou ukázku analýzy uměleckého díla v hodině
  • Práci s tichem, pozorností a přítomností
  • Klást otázky, které mění jak přemýšlíme nad uměleckým dílem
  • Návrh vlastní aktivity

Cíle workshopu:

  • Porozumět významu výchovy charakteru ve škole
  • Objevit umění jako nástroj formování pozornosti, citlivosti a ctností
  • Seznámit se s metodami interpretace uměleckých děl ve třídě
  • Naučit se klást otevřené otázky vedoucí k hlubšímu zamyšlení.
  • Rozvíjet vlastní schopnost práce s tichem a pozorností
  • Získat praktické nápady pro výuku