Přejít na hlavní navigaci

Třída jako posilovna demokracie

Lektorky: Mgr. Barbara Pospíšilová, Ph.D.; Mgr. Bc. Jitka Kaplanová, Ph.D.


Anotace: Jak se ve školní třídě žije demokracie? Jak učitel – svou autoritou, způsobem vedení i reakcí na každodenní situace – spoluutváří prostředí, které žákům přináší zkušenost se svobodou, odpovědností, rovností a respektem? Workshop „Třída jako posilovna demokracie“ nabízí učitelům praktické i hodnotové uchopení tématu občanské výchovy, která nezačíná osnovami, ale každodenní pedagogickou praxí, protože demokratické hodnoty začínají ve třídě.

Zaměřujeme se na aktuální otázky:

  • Co se stane, když přestaneme myslet demokraticky?
  • Lze být opravdu svobodný bez odpovědnosti vůči druhým?
  • Učíme k demokracii, nebo (možná nevědomky) indoktrinujeme?

Čerpáme z inspirativních zdrojů:

  • SNYDER, T. (2017). Tyranie: 20. lekcí z 20. století. Paseka/Prostor.
  • HÁBL, J.; KAPLANOVÁ, J. a kol. Edukace bez indoktrinace. Pavel Mervart, 2024. ISBN: 978-80-7465-645-3.
  • POSPÍŠILOVÁ, B.; KAPLANOVÁ, J.. Učitel na houpačce indoktrinace. In:HÁBL, Jan; KAPLANOVÁ, Jitka a kol., eds. Edukace bez indoktrinace. 1. vydání. Pavel Mervart, 2024, s. 30-41.
  • KORCZAK, J. (2012). Jak milovat dítě. MAKEdetail. ISBN: 978-80-905124-4-3

Učitelé si během workshopu:

  • zažijí metodické přístupy pro práci s hodnotami ve třídě,
  • reflektují vlastní pojetí autority, vlivu a moci,
  • odnesou si konkrétní nápady pro podporu demokratické kultury školy.

Pro koho je workshop určen?
Pro učitele ZŠ a SŠ, třídní učitele, pedagogy občanské výchovy a dějepisu, školní metodiky prevence i lektory pracující s třídními kolektivy.

Délka workshopu: 8 hodin

Lze nabízet jako celek i jen jednotlivé workshopy:

  • Skupina jako prostor pro učení demokracii
  • Demokracie jako způsob myšlení
  • Hranice svobody
  • Učitel na houpačce indoktrinace

Forma: Prezenčně / dle dohody lze vzdělávací program přizpůsobit

Možnost navazujícího programu či podpory při zavádění hodnot do kultury školy