Přejít na hlavní navigaci

Program Škola s charakterem

Lektorky: Mgr. Barbora Bačíková, Mgr. Bc. Jitka Kaplanová, Ph.D.


Škola s charakterem je podpůrný program pro základní a střední školy, které chtějí cíleně rozvíjet charakter svých žáků a posilovat školní kulturu postavenou na ctnostech. Program staví na přesvědčení, že každá škola – bez ohledu na velikost, lokalitu či zřizovatele – se může stát dílnou lidskosti, kde je charakter formován vědomě, systematicky a v souladu s hodnotami dobrého života. 

Podpůrný program je série 5 workshopů, které umožňují dlouhodobou spolupráci se školou po celý školní rok (jednotlivé anotace workshopů čtěte níže):

  • Úvodní supervize: Reflexe hodnot školy a očekávání účastníků
  • Učitel na houpačce indoktrinace: Hledání výchovné rovnováhy
  • Kompetence, hodnoty a ctnosti: Jak jim ve škole lépe rozumět a používat je
  • Výchova charakteru v jednotlivých předmětech: Od inspirace k praxi
  • Sebezkušenost

1. Úvodní supervize: Reflexe hodnot školy a očekávání účastníků

Anotace: První setkání slouží jako vstupní bod pro seznámení lektorů a účastníků, kteří mají společný cíl – rozvíjet výchovu charakteru ve své škole. Pomocí strukturované supervize budeme reflektovat současné hodnoty školy a zmapujeme potřeby a očekávání účastníků. Workshop podpoří otevřenou výměnu zkušeností, stanovování smysluplných cílů a přeformulování problémů do podoby inspirativních výzev.

Učitelé během workshopu: 

  • Zmapují současný stav ve škole
  • Identifikují hodnoty, které jsou ve škole přítomné i ty, které chybí. Udělají si přehled o tom, jak je na tom klima v jejich škole i v jednotlivých třídách. 
  • Stanoví si konkrétní výzvy, na kterých chtějí během roku pracovat. Identifikují zdroje, které mohou využít a také  způsob, jak tyto výzvy naplnit.
  • ​Pro koho je workshop určen: Pro týmy učitelů, které jsou motivované věnovat výchově charakteru ve škole pozornost, chtějí změnit klima ve svých třídách i v celé škole.  

Délka workshopu: 3 hodiny

Forma: prezenční

Workshop se nenabízí samostatně, ale pouze jako součást ročního programu podpory Škola s charakterem.

2. Učitel na houpačce indoktrinace: Hledání výchovné rovnováhy

Anotace: Jak vychovávat k hodnotám, aniž bychom žáky indoktrinovali? Tento workshop nabídne prostor pro hlubší porozumění vlastním výchovným postojům a stylům. Pomůže účastníkům pojmenovat, jaký výchovný styl sami používají – a jaký styl převládá ve škole jako celku. Budeme společně pracovat s konkrétními, často složitými výchovnými situacemi, které si účastníci předem připraví. Ty nám umožní reflektovat hranici mezi podporou hodnot a jejich vnucováním, analyzovat různé přístupy a hledat výchovné strategie, které respektují individualitu žáků i princip otevřeného dialogu. Workshop také nabídne nástroje pro pojmenování nejčastějších otázek, se kterými se učitelé ve výchově k hodnotám setkávají – a pomůže formulovat odpovědi, které posilují charakter bez nátlaku.

Učitelé se během workshopu naučí: 

  • Rozpoznat a pojmenovat vlastní výchovný styl a reflektovat jeho dopad na žáky i školní prostředí.
  • Analyticky pracovat s konkrétními výchovnými situacemi, kde se střetávají různé hodnoty nebo nastávají etická dilemata.
  • Stanovit si hranici mezi rozvíjením hodnot a indoktrinací, a hledat strategie, které respektují svobodu a individualitu žáků.
  • Používat konkrétní otázky a postupy, které podporují otevřený dialog o hodnotách bez moralizování či manipulace.

Pro koho je workshop určen: zejména pro učitele, kteří vnímají výchovu charakteru jako důležitou, ale zároveň složitou oblast své práce – a chtějí ji dělat citlivě, reflektovaně a bez nátlaku.

Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit podle potřeby)

Forma: prezenční


Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu Škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program

3. Kompetence, hodnoty a ctnosti: Jak jim ve škole lépe rozumět a používat je

Anotace: Co přesně znamenají kompetence, hodnoty a ctnosti – a proč je důležité tyto pojmy ve škole rozlišovat? Tento workshop se zaměřuje na pojmové zorientování v klíčových konceptech, které se často zaměňují nebo nerozlišují dostatečně přesně. Účastníci se seznámí s typologií ctností podle Aristotela (intelektuální, morální a občanské ctnosti), pochopí jejich vztah ke klíčovým kompetencím a hodnotám ve vzdělávání a naučí se používat tzv. jazyk ctností jako praktický nástroj pro výchovnou i výukovou práci. Cílem workshopu je posílit jazykovou a hodnotovou gramotnost učitelů a vybavit je nástroji pro vědomé rozvíjení charakteru žáků v souladu s jejich svobodou i odpovědností.

Učitelé se během workshopu naučí: 

  • Rozlišit mezi pojmy kompetence, hodnota a ctnost – a porozumět, proč jejich přesné používání ve škole mění způsob, jak přemýšlíme o výchově.
  • Orientovat se v Aristotelově typologii ctností (intelektuální, morální, občanské) a propojit ji s konkrétními výukovými a výchovnými cíli.
  • Používat jazyk ctností jako nástroj pro pojmenování pozitivního jednání žáků – místo kárání či obecného hodnocení („buď hodný“, „snaž se víc“).
  • Vědomě volit, jaké ctnosti chci ve své třídě posilovat – a jak o nich mluvit způsobem, který respektuje svobodu i odpovědnost žáků.

Pro koho je workshop určen: Všem pedagogům, kteří chtějí mít ve výchově i výuce jasnější pojmové nástroje a hledají cestu, jak rozvíjet charakter žáků srozumitelně, vědomě a bez moralizování

Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit podle potřeby)

Forma: prezenční

Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program

4. Výchova charakteru v jednotlivých předmětech: Od inspirace k praxi

Anotace: Charakterová výchova nepatří jen do občanské nebo etické výchovy – její principy mohou být přirozeně přítomné v každém předmětu. Tento workshop nabídne inspirativní ukázky, jak lze rozvíjet různé typy ctností napříč kurikulem – od humanitních oborů až po matematiku či přírodní vědy. Účastníci budou mít příležitost tvořit vlastní návrhy na začlenění charakterové výchovy do předmětů, které vyučují. Cílem je podpořit schopnost propojit obsah výuky s hodnotovým a osobnostním rozvojem žáků a objevit prostor pro výchovu k charakteru i tam, kde bychom ji možná nečekali.

Učitelé se během workshopu naučí: 

  • Identifikovat příležitosti pro rozvoj ctností v různých typech výuky – např. jak vést žáky k vytrvalosti v matematice, odpovědnosti v přírodovědě nebo soucitu v literatuře.
  • Pracovat s inspirativními ukázkami z různých předmětů a porozumět, jak lze charakterovou výchovu začlenit přirozeně a nenásilně.
  • Navrhnout vlastní minilekci, otázku nebo aktivitu, která propojí jejich předmět s rozvojem konkrétní ctnosti – bez ztráty odborného obsahu.
  • Vnímat svůj předmět jako prostor pro formování charakteru žáků, aniž by se museli stát "učiteli etiky" – tedy zachovat autenticitu své role i předmětu.

 Je určen učitelům, kteří:

  • chtějí obohatit svou výuku o rozměr osobnostního a hodnotového rozvoje, aniž by museli opustit odborné zaměření svého oboru,
  • hledají konkrétní a nenásilné způsoby, jak přirozeně začlenit výchovu k charakteru do běžné výuky,
  • vnímají, že škola má vychovávat nejen znalé, ale i charakterově zralé mladé lidi – a chtějí k tomu přispět vlastním předmětovým jazykem.

Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit dle potřeby)

Forma: prezenční

Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program

5. Sebezkušenost

Anotace: Závěrečný workshop je pozvánkou k zastavení a ohlédnutí. Společně se podíváme zpět na to, čím jsme si v rámci letošní práce prošli – jako jednotlivci i jako škola. Co v nás workshopy a diskuse otevřely? Jaký vnitřní pohyb jsme zaznamenali u sebe, v kolektivu, ve vztazích? A co z toho chceme nést dál?

Učitelé na workshopu: 

  • Získají prostor pro individuální i týmovou či skupinovou reflexi proměn, které se v průběhu programu odehrály – vědomě si je pojmenují a zhodnotí.
  • Uvědomí si vlastní růst v roli učitele vychovávajícího k charakteru, a posílí své vnitřní opory pro další práci.
  • Zformulují si konkrétní myšlenku nebo postoj, který si chtějí odnést do dalšího školního roku jako „vlastní vklad“.
  • Zažijí pocit sounáležitosti a sdílení smyslu, který může posílit kulturu spolupráce v celém pedagogickém týmu.

Pro koho je workshop určen: Pro týmy učitelů, které jsou motivované věnovat výchově charakteru ve škole pozornost, chtějí změnit klima ve svých třídách i v celé škole. 

Workshop se nenabízí samostatně, ale pouze jako součást ročního programu podpory Škola s charakterem.