Program Škola s charakterem
Lektorky: Mgr. Barbora Bačíková, Mgr. Bc. Jitka Kaplanová, Ph.D.
Škola s charakterem je podpůrný program pro základní a střední školy, které chtějí cíleně rozvíjet charakter svých žáků a posilovat školní kulturu postavenou na ctnostech. Program staví na přesvědčení, že každá škola – bez ohledu na velikost, lokalitu či zřizovatele – se může stát dílnou lidskosti, kde je charakter formován vědomě, systematicky a v souladu s hodnotami dobrého života.
Podpůrný program je série 5 workshopů, které umožňují dlouhodobou spolupráci se školou po celý školní rok (jednotlivé anotace workshopů čtěte níže):
1. Úvodní supervize: Reflexe hodnot školy a očekávání účastníků
Anotace: První setkání slouží jako vstupní bod pro seznámení lektorů a účastníků, kteří mají společný cíl – rozvíjet výchovu charakteru ve své škole. Pomocí strukturované supervize budeme reflektovat současné hodnoty školy a zmapujeme potřeby a očekávání účastníků. Workshop podpoří otevřenou výměnu zkušeností, stanovování smysluplných cílů a přeformulování problémů do podoby inspirativních výzev.
Učitelé během workshopu:
Délka workshopu: 3 hodiny
Forma: prezenční
Workshop se nenabízí samostatně, ale pouze jako součást ročního programu podpory Škola s charakterem.
2. Učitel na houpačce indoktrinace: Hledání výchovné rovnováhy
Anotace: Jak vychovávat k hodnotám, aniž bychom žáky indoktrinovali? Tento workshop nabídne prostor pro hlubší porozumění vlastním výchovným postojům a stylům. Pomůže účastníkům pojmenovat, jaký výchovný styl sami používají – a jaký styl převládá ve škole jako celku. Budeme společně pracovat s konkrétními, často složitými výchovnými situacemi, které si účastníci předem připraví. Ty nám umožní reflektovat hranici mezi podporou hodnot a jejich vnucováním, analyzovat různé přístupy a hledat výchovné strategie, které respektují individualitu žáků i princip otevřeného dialogu. Workshop také nabídne nástroje pro pojmenování nejčastějších otázek, se kterými se učitelé ve výchově k hodnotám setkávají – a pomůže formulovat odpovědi, které posilují charakter bez nátlaku.
Učitelé se během workshopu naučí:
Pro koho je workshop určen: zejména pro učitele, kteří vnímají výchovu charakteru jako důležitou, ale zároveň složitou oblast své práce – a chtějí ji dělat citlivě, reflektovaně a bez nátlaku.
Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit podle potřeby)
Forma: prezenční
Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu Škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program
3. Kompetence, hodnoty a ctnosti: Jak jim ve škole lépe rozumět a používat je
Anotace: Co přesně znamenají kompetence, hodnoty a ctnosti – a proč je důležité tyto pojmy ve škole rozlišovat? Tento workshop se zaměřuje na pojmové zorientování v klíčových konceptech, které se často zaměňují nebo nerozlišují dostatečně přesně. Účastníci se seznámí s typologií ctností podle Aristotela (intelektuální, morální a občanské ctnosti), pochopí jejich vztah ke klíčovým kompetencím a hodnotám ve vzdělávání a naučí se používat tzv. jazyk ctností jako praktický nástroj pro výchovnou i výukovou práci. Cílem workshopu je posílit jazykovou a hodnotovou gramotnost učitelů a vybavit je nástroji pro vědomé rozvíjení charakteru žáků v souladu s jejich svobodou i odpovědností.
Učitelé se během workshopu naučí:
Pro koho je workshop určen: Všem pedagogům, kteří chtějí mít ve výchově i výuce jasnější pojmové nástroje a hledají cestu, jak rozvíjet charakter žáků srozumitelně, vědomě a bez moralizování
Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit podle potřeby)
Forma: prezenční
Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program
4. Výchova charakteru v jednotlivých předmětech: Od inspirace k praxi
Anotace: Charakterová výchova nepatří jen do občanské nebo etické výchovy – její principy mohou být přirozeně přítomné v každém předmětu. Tento workshop nabídne inspirativní ukázky, jak lze rozvíjet různé typy ctností napříč kurikulem – od humanitních oborů až po matematiku či přírodní vědy. Účastníci budou mít příležitost tvořit vlastní návrhy na začlenění charakterové výchovy do předmětů, které vyučují. Cílem je podpořit schopnost propojit obsah výuky s hodnotovým a osobnostním rozvojem žáků a objevit prostor pro výchovu k charakteru i tam, kde bychom ji možná nečekali.
Učitelé se během workshopu naučí:
Je určen učitelům, kteří:
Délka workshopu: 3 hodiny (možno upravit dle potřeby)
Forma: prezenční
Workshop nabízíme jako součást dlouhodobé podpory v rámci programu škola s charakterem nebo zvlášť jako samostatný program
5. Sebezkušenost
Anotace: Závěrečný workshop je pozvánkou k zastavení a ohlédnutí. Společně se podíváme zpět na to, čím jsme si v rámci letošní práce prošli – jako jednotlivci i jako škola. Co v nás workshopy a diskuse otevřely? Jaký vnitřní pohyb jsme zaznamenali u sebe, v kolektivu, ve vztazích? A co z toho chceme nést dál?
Učitelé na workshopu:
Pro koho je workshop určen: Pro týmy učitelů, které jsou motivované věnovat výchově charakteru ve škole pozornost, chtějí změnit klima ve svých třídách i v celé škole.
Workshop se nenabízí samostatně, ale pouze jako součást ročního programu podpory Škola s charakterem.